Hem
Del 1Del 1
Del 2Del 2
Del 3Del 3
Del 4Del 4
Del 5Del 5
Del 6Del 6
Del 7Del 7
Del 8Del 8
Del 4
Del 4

Redan år 1900, på världsutställningen i Paris, kunde allmänheten beskåda ritningarna på Bengtskärs fyr. Men det skulle dröja ända till 1905 innan man på allvar satte igång med bygget. Och då man väl kom igång gick det med väldig fart. Det var den tragiska, förlisningen av S/S Helsingfors som, kom att bli startskottet till fyrbygget. Det som man numera ser av vraket är förutom stäven endast två ångpannor och inte så mycket mer. Det är som om en stor del av fartyget skulle vara borta! -Och det är precis så det ligger till. Vraket såldes på auktion år 1906 till järnhandlaren Carl Staudiger i Hangö och har sedan sålts vidare som järnskrot. Vi hinner även med ett nattdyk på Mattörarvraket. - Ett nattdyk är på många sätt en fin och spännande upplevelse. I synnerhet om allt går enligt planerna. Men det gör det alltid inte. Det får programvärden Jan-Ole Nordlin uppleva då han utför sitt första nattdyk: - "Sikten är intill noll direkt vid ytan. Man är helt beroende av sin lampa och av andras lampor för att kunna uppfatta sin position. - Självförtroendet växer och det börjar kännas mera skojigt än spännande. Jag andas lugnt och ekonomiskt, försöker hålla samma takt som Johnny i andetagen. Jag fortsätter endå att simma nära honom men ligger nu strax efter då min lampa plötsligt, utan förvarning slocknar!” 

Du kan läsa mera om varje avsnitt på "Kontakt" och "Extra" sidorna. Där finns även sådant som inte rymdes med i själva programmet


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

SLAMSLAM
FondbergFondberg
Lagerblad FoodsLagerblad Foods
StallhagenStallhagen
UrsuitUrsuit
WeberWeber
Pätkä productionsPätkä productions
FirstframeFirstframe
MagnicMagnic
Carl & ReasCarl & Reas

Log in